Deze regels moet je als Amsterdamse scooterrijder gezien hebben !

Regelgeving scooter Amsterdam

Wij krijgen bij Scooterspot dagelijks de vraag hoe het nu zit wat betreft de regels in Amsterdam voor scooters.
Om dit helderder te maken hebben we dit hieronder duidelijk uiteen gezet!

Er zijn eigenlijk drie verschillende wijzigingen in de regels die doorgevoerd zijn of nog moeten worden waar over gesproken wordt:

  • De milieu zone: Die houdt in dat alle scooters met een datum eerste tenaamstelling van voor 2011 de stad niet meer in mogen. Een uitzondering wordt gemaakt voor vier takt scooters die voor het eerst te naam gesteld zijn in 2008, 2009 of 2010. Hier is een uitstel voor aan te vragen. Voor alle andere scooters die ouder zijn geldt dus dat je er niet meer mee binnen de ring van Amsterdam mag rijden. Alles nieuwer dan 2011 is dus geen enkel probleem.
  • De euro 4 regeling: scooters die nieuw geproduceerd worden moeten minimaal een euro 4 goedgekeurde motor hebben (dit heeft betrekking op de uitstoot). Deze regeling geldt overigens landelijk. Alles wat nog een euro 2 of 3 motor heeft en in voorraad staat bij dealers mag nog wel verkocht worden en dus ook gewoon mee gereden worden, maar op is op.
  • Snorscooters naar de rijbaan: De gemeente Amsterdam communiceert al een tijdje dat de snorscooter naar de rijbaan moet met een helm op. Echter is dit al meerdere keren uitgesteld en wij vragen ons ook af hoe dit dan toegepast wordt. Alle snorscooters komen dan op de rijbaan met 25km per uur tussen de auto’s. Het gekke is dat als je bijvoorbeeld in Amstelveen woont waar je gewoon zonder helm mag rijden, en je rijdt naar de Amsterdam dan moet je ineens een helm op. Daarbij zorgt het voor zeer gevaarlijke situaties als er 25km gereden wordt tussen de (vracht) auto’s. Het laatste nieuws is dat het is uitgesteld tot het voorjaar van 2019 (wat eerst nog voorjaar 2018 was) maar wij moeten het zoals gezegd eerst nog maar eens zien.

  
Ook wordt ons vaak gevraagd of men nu een snorscooter of juist een bromscooter zou moeten kopen. Ons antwoord is:
Een bromscooter met helm is altijd veiliger dan een snorscooter zonder helm.

  • Indien je toch liever een snorscooter wil kopen heb je dus kans dat er in de toekomst iets in de regelgeving verandert, of je dat risico wil nemen is echt ter eigen afweging.

  • Zoals eerder gezegd kunnen wij niet aangeven of en wanneer er iets verandert. Wel dat het al meerdere keren uitgesteld is.
  • Omkeuren van 25km naar 45km kan maar jescooter moet dan apart gekeurd worden bij de RDW in Lelystad. Indien wij de snelheid van de scooter moeten aanpassen en heen en weer moeten naar Lelystad plus de kosten van de keuring zit je al snel aan een rekening van boven de €500. De scooter buiten Amsterdam verkopen of inruilen is dus een betere keuze.

 
We hopen dat dit meer duidelijkheid verschaft over de regelgeving omtrent scooters in Amsterdam!
 
Ciao,
 
Team Scooterspot

    01-05-2018 13:38     Reacties ( 1 )
Reacties (1)
 Richard van Leerdam -  18-07-2019

Hoi jongens, Van mij mogen de snor brommers weer op het fietspad. Veel veiliger. Nu zie ik ze overal langs schieten. Afz: Richard taxi chauffeur